Om de Spaanse pelgrimsroute “Camino Francés” naar Santiago de Compostela te bereiken, doorkruist men onvermijdelijk de regio Occitanie. Veel plaatsen in de buurt van La Bouygue verwijzen naar “les chemins de Saint-Jacques de Compostelle”.

De “Camino” is door de Unesco opgenomen in de werelderfgoedlijst en door de Raad van Europa uitgeroepen tot de eerste “Europese Culturele Reisweg”.

pelgrimsroute naar Santiago de Compostela Conques
blog La Bouygue geschiedenis voor beginners zuid west Frankrijk
Pelgrimsroute naar Santiage de Compostela
 
ontstaan van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostelaontstaan van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela

De Cabo Fisterra in Galicië, aan de westkust van Spanje, werd lang aanzien als “het einde van de aarde”.
De Kelten en de Romeinen gingen erheen om de goden te eren.

In de 9e eeuw, na de “wonderbaarlijke” ontdekking van het graf van de heilig apostel Jacobus, ontwikkelde zich in Galicië een bedevaartplaats: “San Iago”. In die tijd volstond een vingerkootje of enkele druppels bloed van een heilige om een bedevaartplaats op te richten. In Galicië kon men plots uitpakken met het volledige lichaam, weliswaar onthoofd, van een apostel.

Het vijfde deel van het boek “Codex Calextinus”, een gedetailleerde reisgids voor pelgrims richting Santiago de Compostela, dateert uit de 12e eeuw.
Het boek beschrijft vier vertrekplaatsen in Frankrijk (Tours, Véselay, Le Puy-en-Velay en Saint-Gilles-en-Gard bij Arles) en twee plaatsen waar de Pyreneeën worden overgestoken: de Col de Ronceveaux en de Somportpas.

de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela in Frankrijkde pelgrimsroute naar Santiago de Compostela in Frankrijk
OMGEVING
REISINFO
BLOG | OVERZICHT
eBOOKS
TE DOEN
GÎTE LA BOUYGUE
SITE MAP
Copyright © 2019 by Roger Gesquiere | All Rights reserved
Labouygue on Facebook
LA BOUYGUE | HOME
TERUG  NAAR  BLOG  |  OVERZICHT
WANDELROUTES

Godeschalk, de bisschop van Le Puy-en-Velay, zou de eerste niet-Spaanse pelgrim zijn die naar San Iago trok.
In de loop van de 11e eeuw kreeg de Jacobslegende haar definitieve vorm en kwam voor het eerst de naam "Santiago de Compostela" voor. In de Nederlanden “t’Sente Jacops in Galissien” genoemd.

De machtige Benedictijnenmonniken van Cluny waren ijverige promotors van de bedevaarten naar Santiago de Compostela. Onder hun impuls ontwikkelde zich langs de routes een religieuze infrastructuur van abdijen, kerken, gasthuizen en hospitalen.

Pelgrims werden door kerk en staat beschermd. Sommigen waren gedreven door godsdienstijver, anderen waren boeteling, veroordeeld tot een bedevaart.
Rijke pelgrims reisden met hun gevolg te paard, de arme burgers gingen te voet.
Men reisde langs oude Romeinse heirwegen, smalle stoffige paadjes en bergpaden. Eten en drinken waren niet steeds voorhanden en ziekte en ontbering eisten hun tol. Tevens maakten de vele gewapende conflicten en struikrovers een pelgrimstocht tot een hachelijke onderneming.

Van de 12e tot de 15e eeuw kende de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela een ware bloeiperiode. Het werd de volksbedevaart bij uitstek en het bedevaartsoord overschaduwde zelfs Rome en Jeruzalem.

In de middeleeuwen stond de begraafplaats van Sint Jacob en de bijhorende legendes boven alle verdenking.
Maar in de 16e eeuw zaaiden de Humanisten twijfel en de Reformatie veroordeelde radicaal de reliekencultus en aflatenhandel.
Door de godsdienstoorlogen en de builenpest werden pelgrimstochten door Frankrijk problematisch.
De glorietijd van de bedevaarten naar Santiago de Compostela was voorbij.

In de 18e eeuw verbood Koning Lodewijk XV gewoonweg alle pelgrimstochten naar vreemde landen. De Franse Revolutie en de woelige Napoleontische periode brachten zeker geen kentering.

In zijn bul “Omnipotens Deus” van 1884 verklaarde Paus Leo XIII het gebeente van Sint Jacob in Santiago de Compostela voor echt. Hij spoorde gelovigen aan om opnieuw op pelgrimstocht te gaan.
De “concurrentie” met het grote Maria bedevaartsoord Lourdes was echter te groot en de massa bleef weg.

Of de legendes rond de begraafplaats van Sint Jacob nu fictie of waarheid zijn, de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela blijft tot de verbeelding spreken.
Sinds het laatste kwart van de 20e eeuw is de tocht wederom uitermate populair. Ieder jaar trekken ongeveer 100000 pelgrims van overal ter wereld, om welke reden ook, opnieuw over de “Camino de Santiago”.

- De Via Turonensis, de meest Noordelijke route, leidt alle pelgrims ten noorden van Parijs, via Orléans, Tours, Poitiers, Bordeaux en de Landes naar Saint-Jean-de-Port en de Col de Ronceveaux.


- De Via Lemovicensis, vertrekt vanuit Véselay in Bourgondië naar Limoges en vandaar naar Saint-Jean-de-Port en de Col de Ronceveaux.

- De Via Podiensis loopt van Le Puy-en-Velay (Auvergne) naar Conques en vervolgens via Rocamadour en Moissac naar Saint-Jean-de-Port en de Col de Ronceveaux.

- De Via Tolosana; de weg voor alle pelgrims uit Italië en de Provence start in Saint-Gilles-en-Gard (Arles) en gaat via Toulouse naar Oloron en de Somportpas. Omgekeerd was dit tevens de weg voor de Spaanse pelgrims naar Rome.

In Puenta de la Reina komen alle routes samen en de Camino Francés leidt de pelgrims vervolgens naar Santiago de Compostela.

De oplettende lezer van deze blog heeft ondertussen al opgemerkt dat de Tarn in gans dit verhaal niet voorkomt. Maar zoals alle wegen naar Rome leiden, zo leiden in zuidwest Frankrijk blijkbaar alle wegen naar Santiago de Compostela.

De pelgrims die via Le Puy reizen, kunnen in Conques kiezen. Ze volgen de klassieke Via Podiensis naar Moissac en de Col de Ronceveaux. Of ze stappen naar Toulouse en volgen verder de Via Tolosana en de Somportpas.
Deze alternatieve route, via Villefranche-de-Rouergue, Najac, Cordes-sur-Ciel, Gaillac en Rabastens, was in de middeleeuwen zeer populair.

Maar de pelgrims die vanuit Arles komen hebben ook een alternatief. In Murat-sur-Vèbre kunnen ze de Via Tolosana verlaten en via Cordes-sur-Ciel, Castelnau-de-Montmiral en Bruniquel in Moissac de Via Podiensis vervoegen.

De pracht en praal van kathedralen en kerken waren een belangrijk onderdeel van de middeleeuwse geloofsbeleving. Veel pelgrims trokken vanuit Conques naar Rodez, de hoofdstad van Rouergue, om er de Notre Dame kathedraal te bewonderen. Ze vervolgden hun weg via Monestiés en vonden in Cordes-sur-Ciel opnieuw aansluiting met de meer klassieke routes.

De pelgrimsroute naar Santiago de Compostela is nu opnieuw springlevend.
We kunnen er niet omheen dat de oorspronkelijke middeleeuwse paden en de infrastructuur om pelgrims op te vangen in Frankrijk grotendeels verdwenen zijn.
Gelukkig doorkruisen de uitstekende GR wandelpaden Frankrijk in alle richtingen. De GR 65, 653, 654 en 655 volgen zo dicht mogelijk de vier belangrijkste historische routes.
De pelgrim die in de 21e eeuw de alternatieve verbinding Conques-Toulouse maakt, volgt de GR 46.

De alternatieve routes naar Santiago de Compostela worden vandaag door de pelgrims minder bewandeld. Toch blijven “les chemins de Saint-Jacques de Compostelle”, net zoals de Katharen en de Tempeliers, in de streek rond La Bouygue prominent aanwezig.

De Via Podiensis route loopt op ongeveer 70 km van La Bouygue. Zowel Conques, Rocamadour, Cahors als Moissac zijn een bezoek meer dan waard.

Pelgrimsroute naar Santiage de Compostela
pelgrimsroute naar Santiago de Compostela Conques
blog La Bouygue geschiedenis voor beginners zuid west Frankrijk
 
ontstaan van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostelaontstaan van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela
de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela in Frankrijkde pelgrimsroute naar Santiago de Compostela in Frankrijk
Gîtes La Bouygue omgevingGîtes La Bouygue omgeving
Gîte La Bouygue kindvriendelijke vakantiewoningGîte La Bouygue kindvriendelijke vakantiewoning
Blog La Bouygue middeleeuwse dorpen & steden natuur weetjesBlog La Bouygue middeleeuwse dorpen & steden natuur weetjes
wandelroutes rond La Bouyguewandelroutes rond La Bouygue
Pelgrimsroute naar Santiage de Compostela
pelgrimsroute naar Santiago de Compostela Conques
 
blog La Bouygue geschiedenis voor beginners zuid west Frankrijk
 
ontstaan van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostelaontstaan van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela
de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela in Frankrijkde pelgrimsroute naar Santiago de Compostela in Frankrijk
OMGEVING
GÎTE LA BOUYGUE
WANDELROUTES
TERUG  NAAR  BLOG  |  OVERZICHT
Copyright © 2019 by Roger Gesquiere
All Rights reserved